خطر داروی متفورمین در آب دریاچه میشیگان برای ماهیان

2 ژانویه 2015- راه دیگری برای بررسی میزان استفاده از یک دارو علاوه بر بررسی نسخ دارویی وجود دارد و آن هم آزمایش آب تصفیه خانه ها است. این رویکرد مشخص نمود که آبی که از یکی از تصفیه خانه ها به دریاچه ی میشیگان وارد می شود حاوی مقادیر زیادی داروی متفورمین است. محققان دانشکده ی علوم آب های تازه ی دانشگاه وسیکانسین با بررسی این آلودگی اعلام کردند که وجود مقادیر بالای متفورمین در آب این دریاچه می تواند سبب اختلال در سیستم غدد درون ریز آبزیان (ماهی ها) شود.

متفورمین اولین خط درمان برای دیابت نوع 2 است و بیشترین تجویز دارویی را برای این گروه از بیماران شامل می شود. در سال 2013، حدود 70 میلیون نسخه برای این دارو در آمریکا نوشته شد. این دارو در نمونه های تهیه شده از آبی که 2 مایل تا ساحل دریاچه ی میشیگان فاصله دارد، یافت شد.

پرفسور Klaperمی گوید: این دارو از طریق فاضلاب ها نهایتاٌ وارد دریاچه می شود زیرا این دارو پس از مصرف و دفع کاملاٌ شکسته نمی شود. مقدار غلظت متفورمین در آب دریاچه نسبت به غلظتی که افراد مبتلا به دیابت مصرف می کنند، پایین است. درست در نمونه ی آبی که پس از خروج از تصفیه خانه تهیه شده است مقدار آن 40 PPM(قسمت در میلیون) است و در حدود 2 مایل دورتر مقدار آن به 120قسمت در تریلیون می رسد با این حال این مقدار ماده می تواند برای آبزیان خطرناک باشد.

سایر ترکیباتی که در نمونه های آب این ناحیه یافت شده اند عبارتند از: کافئین، sulfamethoxazole(یک آنتی بیوتیک) و Triclosan(یک آنتی باکتریو ضدقارچ که در صابون و سایر محصولات مصرفی یافت می شود).

در این تحقیق تأثیر متفورمین با غلظتی که در آب رودخانه بود بروی ماهی fathead minaowsماهی کپور (ماهی قنات سرچرب) در آزمایشگاه در طی 4 هفته بررسی شد.نتایج این تحقیق نشان داد بیان ژن در ماهی های جنس نر در حضور این ماده موجب اختلال در سیستم غدد درون ریز ماهی شده است اما در ماهی های ماده چنین تأثیری مشاهده نشد. در اصل درماهی های نر مواد بیوشیمیایی تولید می شود که در بدن ماهی های ماده تولید می شوند موادی که پیش ساز تولید تخم هستند. دکتر kaiperمی گوید: این تغییرات همچنین می تواند بروی سایر گونه ها نظیر ماهی لوتی، اردک ماهی و مات ماهی تأثیر گذارد.

در این مطالعه، محققان وجود داروهای تجویز شده در آب دریاچه ها، رودخانه ها و نهرها را تایید کردند.

سالها نظریه غالب این بود که به دلیل حجم زیاد آب دریاچه ها وجود این مقدار مواد دارویی از اهمیت زیادی برخوردار نیست اما این نظریه در حال حاضر در حال کمرنگ شدن است. یکی از موارد نگران کننده ی دیگر وجود مقادیر زیادی آنتی بیوتیک در آب رودخانه هایی است که در نزدیکی مزارع پرورش خوک قرار دارند از سوی دیگر گونه های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک نیز در آب نزدیک این مزارع یافت شده است.

 پرفسور lenczewskiیکی از محققان این تحقیق می گوید این بسیار نگران کننده است و زنگ خطری درباره ی ورود داروها به محیط زیست می باشد.

منبع:phys.org/news/2015-01-diabetes-drug-lake-michigan-fish.html